تکنولوژی

اندروید یا آیفون؟

اندروید یا آیفون

فاکتورهایی که پیش از خرید گوشی هوشمند باید در نظر بگیرید

زمانی که قصد خرید گوشی هوشمند دارید انتخاب سیستم‌عامل سخت‌ترین مرحله پیش روی شماست: آیفون یا اندروید. ساده نیست! هردو قابلیت‌های ویژه‌ای در اختیارتان می‌گذارند و ازلحاظ هزینه و برند در یک سطح قرار دارند.
با نگاهی دقیق‌تر به تفاوت‌های کلیدی میان این دو می‌توانید تصمیم بهتری برای خرید خود بگیرید.

اندروید یا آیفون ؟

سخت‌افزار: برگزیده در برابر درخشنده

سخت‌افزار تفاوت بارز میان آیفون و اندروید است.
تنها اپل، گوشی‌های آیفون را می‌سازد؛ بنابراین کنترل دقیقی بر روی عملکرد نرم‌افزار و سخت‌افزار آن دارد. از سوی دیگر برندهای اندرویدی بسیاری در بازار وجود دارند مانند سامسونگ، HTC، LG و موتورولا. به همین دلیل گوشی‌های اندروید از تنوع بیشتری در اندازه، وزن، قابلیت و کیفیت برخوردارند.
کیفیت سخت‌افزاری گوشی‌های اندرویدی گران‌قیمت، همانند آیفون است اما درصورتی‌که از گوشی‌های ارزان‌تر استفاده کنید با مشکلاتی روبرو خواهید شد. البته آیفون نیز می‌تواند مشکلات سخت‌افزاری داشته باشد اما معمولاً کیفیت بسیار بالاتری دارد.
اگر قصد خرید آیفون دارید تنها باید یک مدل را انتخاب کنید اما در دستگاه‌های اندرویدی انتخاب برند و مدل نیز پیش روی شماست که می‌تواند کمی قضیه را پیچیده‌تر کند.

اندروید یا آیفون ؟

تطابق سیستم‌عامل: بازی انتظار

اگر می‌خواهید مطمئن باشید که همواره آخرین و بهترین نسخه گوشی هوشمند را برای سیستم‌عامل موردنظر خود دارید باید آیفون بخرید؛ زیرا برخی از سازندگان اندروید گوشی‌های خود در به‌روزرسانی آن‌ها چندان عجله‌ای به خرج نمی‌دهند!
باوجودی که انتظار می‌رود پشتیبانی گوشی‌های قدیمی به‌تدریج کاهش یابد، پشتیبانی اپل همواره شامل کلیه گوشی‌های این سیستم‌عامل می‌شود. برای مثال iOS 11، آیفون 5S را که در سال 2013 عرضه شده پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که iOS 11 طی 6 هفته بر روی 66% از مدل‌های منطبق نصب گردید.
از سوی دیگر اندروید 8 بر روی 0.2% از دستگاه‌های اندرویدی طی 8 هفته پس از عرضه آن به بازار نصب شد. حتی ورژن پیشین اندروید 7 بر روی حدود 18% از دستگاه‌ها پس از گذشت یک سال از ارائه آن اجرا شد.
سیستم‌عامل‌های مختلف توسط سازندگان موبایل کنترل شده و بر طبق آمارهای اعلام شده بیشتر شرکت‌ها سرعت پایینی در به‌روزرسانی دارند.

اندروید یا آیفون ؟

اپلیکیشن ها: انتخاب در برابر کنترل

اپ استور، اپلیکیشن های کمتری به لحاظ تعدادی پیشنهاد می‌دهد (حدود 2.2 میلیون در برابر 2.8 میلیون در می 2017) اما این مسئله نمی‌تواند فاکتور مهمی بشمار رود.
اپل در میزان دسترسی‌های اپلیکیشن سخت‌گیری فوق‌العاده‌ای دارد درصورتی‌که استاندارد خاصی برای اندروید وجود ندارد. همچنین کنترل اپل به حدی است که امکان افزودن نسخه جعلی از هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. این در حالی است که برنامه تقلبی واتس اپ در گوگل پلی منتشر و توسط حدود یک میلیون نفر دانلود شد!

اندروید یا آیفون ؟
گیمینگ: نیروگاه موبایل

مدت‌ها پیش بازی‌های ویدئویی در انحصار نینتندو و سونی بود اما آیفون بازی را تغییر داد و امروزه این دستگاه‌های اپل هستند که بر بازار گیمینگ موبایل حکومت می‌کنند.
انتظار عموم از اپلیکیشن های اندروید رایگان بودن آن است و با توجه به هزینه‌های بالای برنامه‌نویسی، برخی شرکت‌ها این مسئله را کاملاً کنار گذاشته و سهم خود را به آیفون بخشیده‌اند.

اندروید یا آیفون ؟

سازگاری با سایر دستگاه‌ها: تداوم تضمین‌شده

بسیاری از افراد از تبلت، کامپیوتر یا گجت هوشمندی علاوه بر موبایل خود استفاده می‌کنند که تجربه کاربری آن‌ها را ارتقا می‌دهد. اپل گجت های بسیاری را به همراه گوشی‌های هوشمند خود عرضه می‌کند و البته اندروید نیز سرویس‌های گوگلی چون جیمیل، مپ و … دارد که بسیار کاربردی هستند اما به‌جز تبلت و ساعت هوشمند که توسط سامسونگ ارائه می‌گردد سایر محصولات از یک شرکت واحد نیستند.

اندروید یا آیفون ؟

پشتیبانی: فروشگاه‌های بی‌نظیر

هر دو پلت فرم به‌خوبی عمل کرده و برای مصارف روزانه مناسب هستند، اما وقتی با مشکل مواجه می‌شوید پشتیبانی اهمیت خود را نشان خواهد داد.
زمانی رضایت شما جلب خواهد شد که با بردن دستگاه خود به نزدیک‌ترین خدمات پس از فروش و بررسی یک کارشناس متخصص مشکل شما حل گردد؛ اما با توجه به اینکه در ایران نماینده رسمی برای خدمات اپل وجود ندارد این مسئله کمی برایتان دردسرساز خواهد شد.

اندروید یا آیفون ؟

دستیار هوشمند: گوگل در برابر سیری

یکی از قابلیت‌های موردتوجه امروزه، هوش مصنوعی و رابط کاربری صوتی است. در این مورد اندروید کاملاً صحنه را برای خود خالی کرده است.
دستیار گوگل بر روی اندروید زندگی را برای شما ساده‌تر می‌سازد. به‌طور مثال اگر قرار ملاقاتی برای ساعت 5:30 دارید و مسیر شلوغ و پرترافیکی پیش روی شماست با ارسال هشداری شما را آگاه ساخته و از شما می‌خواهد که زودتر حرکت کنید.
سیری با بهبود سیستم‌عامل خود عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد اما محدود به وظایف ساده‌ای است و نمی‌تواند به هوشمندی گوگل عمل کند.

اندروید یا آیفون ؟

عمر باتری: بهبود مستمر

هر آیفونی نیاز به یک‌بار شارژ در روز دارد. با اصلاحات اخیری که در مدل‌های آیفون انجام گردیده این مسئله رو به بهبود است.
اما در اندروید به دلیل گزینه‌های مختلف سخت‌افزاری که پیش روی شماست، اوضاع کمی پیچیده‌تر است. برخی مدل‌های اندرویدی با صفحه 7 اینچ عمر باتری بسیار طولانی‌تری دارند.

اندروید یا آیفون ؟

تجربه کاربری: زیبایی در برابر سفارشی‌سازی

اگر از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید کنترل کاملی بر روی گوشی خود داشته باشید و بر اساس سلیقه خود همه‌چیز را تنظیم کنید باید اندروید بخرید.
از سوی دیگر اپل گوشی‌های قفل‌شده با محدودیت‌های بسیار بر روی آن عرضه کرده که به‌هیچ‌وجه امکان تغییر برنامه‌های پیش‌فرض بر روی آن وجود ندارد.
درصورتی‌که به دنبال تجربه کیفی بالا و کاربری آسان هستید اپل برنده میدان است اما درصورتی‌که می‌خواهید بر اساس سلیقه خود خرید کنید اندروید انتخابی حتمی است.

اندروید یا آیفون ؟

تجربه‌ای ناب: اجتناب از برنامه‌های ناخواسته

در آیتم پیشین راجع به باز بودن اندروید صحبت کردیم؛ این بدان معناست که برخی اوقات سازندگان، اپلیکیشن هایی را بر روی گوشی خود نصب می‌نمایند که فاقد کیفیت‌های استاندارد است.
سازندگان گوشی‌های موبایل، اپلیکیشن های خود را نصب می‌کنند درنتیجه دانستن اینکه چه اپلیکیشن هایی بر روی دستگاه اندرویدی شما قرار دارد حائز اهمیت است.
اما در آیفون نیازی به نگرانی راجع به این مسئله ندارید، اپل تنها شرکتی است که اپلیکیشن های نصب‌شده بر روی موبایل دارای کیفیت مناسب و مشابه هستند.

اندروید یا آیفون ؟

نگه‌داری: ذخیره‌سازی و باتری

تمرکز اپل بر روی ظرافت و سادگی است اما اینکه کاربران امکان ارتقا ظرفیت و یا جایگزین کردن باتری را در گوشی‌های خود ندارند نیز باید موردتوجه قرار گیرد. (البته امکان جایگزینی باتری وجود دارد اما باید توسط شخصی متخصص انجام پذیرد)
از سوی دیگر اندروید، امکان تغییر باتری و ارتقا ظرفیت را برای کاربران فراهم می‌کند. باوجودی که اندروید از ظرافت کمتری نسبت به آیفون برخوردار است اما اینکه با کمبود حافظه روبرو نشوید و نیاز به هزینه‌های بیشتر برای تغییر باتری نداشته باشید این مسئله را جبران می‌کند.

اندروید یا آیفون ؟

سازگاری با محیط: همیشه و همه‌جا USB

داشتن گوشی هوشمند معمولاً داشتن یک سری لوازم جانبی را نیز به همراه دارد مانند اسپیکر، پاوربانک یا کابل شارژ. گوشی‌های اندروید وسیع‌ترین طیف انتخاب‌ها را برای لوازم جانبی در اختیارتان قرار می‌دهد، زیرا اندروید از پورت‌های USB برای اتصال به سایر دستگاه‌ها بهره می‌برد که تقریباً همه‌جا وجود دارند.
از سوی دیگر اپل از پورت‌های لایتنینگ اختصاصی برای اتصال به اقلام جانبی استفاده می‌کند. این پورت‌ها مزایایی چون داشتن کنترل بیشتر بر روی کیفیت لوازم جانبی به همراه دارد اما سازگاری با سایر محصولات را از دست می‌دهد.
علاوه بر این اگر همین الان به شارژ کردن گوشی خود نیاز داشته باشید حتماً کابل USB در اطرافتان یافت خواهد شد.

اندروید یا آیفون ؟

امنیت: سؤالی که نیاز که پرسیدن نیست

درصورتی‌که امنیت تنها گزینه‌ای است که به آن فکر می‌کنید تنها یک انتخاب دارید: آیفون.
هزاران دلیل برای این مسئله وجود دارد که احتمالاً خارج از حوصله شماست اما اگر بخواهیم خلاصه و مختصر آن را بیان کنیم دو مورد زیر از مهم‌ترین آن‌هاست:

  • طبق تحقیقات انجام‌شده، 97% از بدافزارها، ویروس‌ها، کرم‌ها و … در اندروید وجود دارند، درصورتی‌که تعداد حمله‌های به آیفون عددی نزدیک به 0 بود.
  • حتی تیم اندروید گوگل نیز اعلام کرده است که تضمینی برای امنیت اندروید وجود ندارد.

اندروید یا آیفون ؟

اندازه صفحه: داستان تکراری

اگر به دنبال بزرگ‌ترین صفحه‌نمایش موجود هستید اندروید برای شما ساخته شده است.
اندروید اولین فبلت را به بازار عرضه نموده و همچنان در حال افزودن گزینه‌های بیشتر است؛ برای مثال Galaxy Note 8 سامسونگ دارای صفحه‌نمایشی 8 اینچی است. درحالی‌که آیفون X صفحه‌نمایشی معادل 5.8 اینچ دارد.

اندروید یا آیفون ؟

مسیریابی GPS: رایگان برای همه

تا زمانی که به اینترنت و یک گوشی هوشمند دسترسی دارید هرگز گم نخواهید شد.
اپلیکیشن های GPS توسط هر دو پلت فرم پشتیبانی می‌شوند که لحظه‌به‌لحظه شما را در رسیدن به مقصدتان هدایت می‌کنند؛ نقشه گوگل و نقشه اپل.
نقشه اپل در انحصار iOS است و باوجود مشکلات بسیار در هنگام عرضه آن همچنان موردتوجه کاربران بوده و در حال بهبود می‌باشد.
اما نیازی به نگرانی نیست زیرا گوگل مپ برای هر دو پلت فرم موجود است.

اندروید یا آیفون ؟

شبکه: گره‌خورده به 4G

برای تجربه سریع‌ترین اینترنت وایرلس، باید به شبکه 4G LTE دسترسی داشته باشید. اندروید اولین شرکتی بود که آن را ارائه نمود درحالی‌که اپل در سال 2012 در آیفون 5 آن را معرفی کرد. سخت‌افزارهای بکار رفته در هر دو پلتفرم در سطح یکسانی قرار دادند و امروزه فاکتور اصلی در تعیین سرعت داده وایرلس، شبکه‌ای است که به آن متصل می‌شوید.

اندروید یا آیفون ؟

هزینه: رایگان همیشه بهترین است

درصورتی‌که بابت هزینه گوشی نگران هستید و بودجه محدودی دارید اندروید بهترین انتخاب شماست درحالی‌که ارزان‌ترین گوشی اپل iPhone SE است که از $349 آغاز می‌شود.

اندروید یا آیفون ؟

ختم کلام

تصمیم‌گیری راجع به خرید آیفون یا اندروید با شمردن مواردی که هریک از این دو در آن بهترند درست نیست بلکه باید بر اساس معیاری که مورد نیازتان است این انتخاب را انجام دهید. هردو پلت فرم می‌توانند برای اشخاص مختلف انتخاب مناسبی باشند تنها باید تصمیم بگیرید کدام مورد برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است و سپس اقدام به خرید کنید.

بازگشت به لیست