تکنولوژی

تفاوت میان روتر و اکسس پوینت بی‌سیم چیست؟

تفاوت بین روتر و اکسس پوینت بی سیم

امروزه شبکه‌های بی‌سیم در هر خانه‌ای وجود دارند و اغلب مردم درباره تجهیزات بی‌سیم صحبت می‌کنند. در این میان روتر و اکسس پوینت وایرلس عباراتی هستند که تقریباً همه آن را شنیده‌اید اما اکسس پوینت چیست؟ مشابه روتر است یا خیر؟ کدام‌یک از نظر عملکرد مناسب محیط منزل یا کسب‌وکار شماست؟ این‌ها سؤالاتی هستند که در این مقاله به آن پاسخ داده‌ایم.

اکسس پوینت بی‌سیم

اکسس پوینت‌های بی‌سیم به‌صورت یک فرستنده/گیرنده عمل می‌کنند که شبکه کابلی یا بی‌سیم را گسترش می‌دهند و زمانی که سیگنال‌های وایفای ضعیف، نقاط کور و یا مواردی برای گسترش شبکه وجود داشته باشد به سراغ اکسس پوینت‌های بی‌سیم خواهیم رفت.

برای مثال تصور کنید که منزلتان دارای ADSL کابلی است. مودم روتر ADSL اینترنت را از خطوط تلفن گرفته و از طریق کابل اترنت به چندین دستگاه متصل می‌شود. در این حالت شبکه LAN ایجاد می‌شود که دستگاه‌های مختلف تحت این شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. حالا یک دستگاه اکسس پوینت می‌خرید تا با ایجاد هات اسپات وایفای، بسته‌های داده روت شده توسط مودم روتر ADSL را به دستگاه‌های وایفای منتقل و دسترسی به اینترنت را فراهم کند. درواقع می‌توان گفت که اکسس پوینت به گسترش شبکه به‌صورت بی‌سیم و در میان تعداد دستگاه‌های وایفای بیشتر می‌پردازد.

نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که هر روتری می‌تواند به‌عنوان یک اکسس پوینت عمل کند اما اکسس پوینت هرگز نمی‌تواند یک روتر باشد.

روتر بی‌سیم

روتر وایرلس دستگاهی است که بسته‌های داده را در میان شبکه مسیردهی می‌کند (در مدل OSI دستگاهی در لایه 3 است) و نسبت به اکسس پوینت دارای قابلیت‌های بسیار دیگری است: می‌تواند از طریق آدرس‌های IP به اینترنت متصل شود، دارای ویژگی NAT یا ترجمه آدرس شبکه است و می‌تواند به روت دهی ترافیک میان دو شبکه مختلف بپردازد.

کارکرد روتر به این صورت است که روتر بسته داده را دریافت می‌کند سپس آن را در حافظه ذخیره کرده و آدرس IP مقصد را آنالیز می‌کند. سپس درگاه یا گیت وی شبکه نهایی را جستجو می‌کند و با پردازش این اطلاعات بسته را منتقل می‌کند.

اکسس پوینت قطعاً به یک روتر برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت نیازمند است و تنها به انتقال اینترنت به دستگاه‌های وایفای می‌پردازد و درکی از چگونگی مسیردهی بسته‌های داده ندارد.

روتر یا اکسس پوینت وایرلس؟کدامیک را باید بخرم؟

حالا با داشتن اطلاعات کافی از چگونگی عملکرد روتر یا اکسس پوینت در شبکه می‌توانید روتر یا اکسس پوینت موردنیاز خود را خریداری نمایید.

اکسس پوینت‌ها دستگاه‌هایی هستند که تنها وظیفه اتصال دستگاه‌ها به شبکه وایفای را بر عهده داشته و به یک روتر برای تأمین اینترنت نیاز دارند؛ بنابراین اگر قصد توسعه شبکه وایرلس خود را دارید باید از یک اکسس پوینت استفاده نمایید و درصورتی‌که تمایل به ایجاد شبکه‌ای بی‌سیم با چندین کاربر در منزل را دارید روتر بی‌سیم کفایت می‌کند.

با پیشرفت فناوری‌های حوزه شبکه، اکسس پوینت‌های بسیاری قابلیت پوشش صدها کاربر را در اختیارتان قرار می‌دهند مانند DAP-2360 دی-لینک که با قابلیت‌هایی چون حالت‌های عملکردی چندگانه، اتصال امن با سرعت 300 مگابیت بر ثانیه، پورت گیگابیت اترنت، پشتیبانی از PoE، پشتیبانی از استانداردهای امنیتی WEP/WPA/WPA2 و … محصولی ایدئال برای گسترش است، برای اطلاعات بیشتر درباره این محصول روی تصویر زیر کلیک کنید.

بازگشت به لیست