تکنولوژی

فرمت فشرده سازی H.265

فشرده سازی تصاویر H.265

داده‌های تولید شده توسط دوربین‌های حرفه‌ای بسیار حجیم هستند ازاین‌رو برای انتقال آن‌ها باید از متدهای فشرده‌سازی استفاده کرد که بتوان علاوه بر کاهش حجم، آن‌ها را به فرمتی قابل مدیریت تبدیل نمود.
راه‌های بسیاری برای انجام این کار وجود دارند که ساده‌ترین آن کاهش کیفیت است. در برخی موارد این کار مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما نه همیشه! فشرده‌سازی سنگین از لحاظ فنی رزولوشن تصاویر را تغییر نمی‌دهد اما موجب می‌شود تصاویر با نویز زیاد و به صورتی مصنوعی نمایش داده شوند.
بنابراین باید روشی بکار برد که این فشرده‌سازی هوشمندانه‌تر انجام پذیرد و کیفیت قربانی کاهش حجم نگردد.
طی سال‌های اخیر الگوریتم‌های بکار برده شده در فشرده‌سازی تصاویر پیشرفت کرده و این مسئله تا حد زیادی در آن‌ها رعایت شده است.

H.265

یکی از آخرین ترندهایی که در صنعت دوربین‌های نظارتی تحت شبکه عرضه گردید استاندارد فشرده‌سازی H.265 است که به کدینگ بهینه تصاویر یا HEVC نیز شناخته می‌شود و روشی برای فشرده‌سازی تصاویر ویدئویی Blu-ray است.
H.265 با ثابت نگه‌داشتن کیفیت تصاویر ویدئویی تا 50% در حجم ذخیره‌سازی کاهش ایجاد می‌نماید. این تکنولوژی که در دوربین‌های جدید سری F دی-لینک نیز بکار رفته است مزایای بسیاری در بهینه‌سازی تصاویر در اختیارتان قرار می‌دهد همچون مصرف پهنای باند کمتر، کاهش هزینه‌های نگه‌داری تصاویر، نیاز به حجم کمتر در ذخیره‌سازها و …

ساختار آن مشابه نسل قبلی استانداردهای فشرده‌سازی چون MPEG-2، MPEG-4 و H.264/AVC می‌باشد با این تفاوت که بهبودهای چشمگیری در آن لحاظ گردیده است مانند:

  • تطابق بیشتر پارتیشنینگ، از ابعاد کوچک تا بزرگ
  • تطابق فوق‌العاده در حالت prediction
  • فیلترهای interpolation و deblocking پیچیده‌تر
  • پیش‌بینی پیشرفته‌تر و سیگنالینگ حالت‌ها و بردارهای حرکت
  • امکانات پشتیبانی پردازش موازی مؤثر

در تصویر زیر می‌توانید مقایسه‌ای از تصاویر با دو استاندارد H.264 و H.265 را مشاهده نمایید:

فشرده سازی تصاویر H.265

بازگشت به لیست